Hatami J, Sabetghadam S, Ahmadi-Givi F. Investigation of the daily minimum visibility meteorological conditions using RVR data at IKA airport during 2013-2014. Journal of Spatial Analysis Environmental Hazards 2019; 6 (1) :17-30
URL:
http://jsaeh.khu.ac.ir/article-1-2863-fa.html
حاتمی مهند جلالالدین، ثابت قدم سمانه، احمدی گیوی فرهنگ. بررسی شرایط هواشناسی کمینه دید افقی روزانه با استفاده از اطلاعات دستگاه RVR فرودگاه امام خمینی . تحلیل فضایی مخاطرات محیطی. 1398; 6 (1) :17-30
URL: http://jsaeh.khu.ac.ir/article-1-2863-fa.html
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران ، ssabet@ut.ac.ir
چکیده: (5415 مشاهده)
دید افقی بهعنوان یکی از مهمترین ویژگیهای نوری جو از جنبههای متفاوت حائز اهمیت است. تعیین دقیق دید از عوامل تاثیرگذار در سلامتی پرواز هنگام فرود و برخاست هواپیما بهشمار میرود. یک روش تعیین دید در امتداد باند فرودگاهها، استفاده از دستگاههای ترنسمیسومتر و فوروارد اسکترومتر است که پخش و عبوردهی نور را اندازهگیری میکنند. در مقاله حاضر برای نخستین بار در کشور از دادههای این دستگاهها برای تعیین میزان دقیق دید در باند فرودگاه امام خمینی استفاده شده است تا شرایط رخداد کمینه دید در سالهای 2013 و 2014 مطالعه شود. اطلاعات ایستگاه همدیدی و متار بهعنوان اطلاعات تکمیلی در این دو سال نیز بهکار رفته است. دادههای مورد استفاده شامل محدوده دید، دما، دمای نقطه شبنم، رطوبت، تندی و جهت باد است. با در نظر گرفتن شرایط حدّی برای رخداد کمینه دید مشاهده میشود که بیشترین رخداد کمینه دید مربوط به فصل زمستان، اواخر پاییز و اوایل بهار است که میتواند بهدلیل تاثیر فعّالیت بیشتر سامانههای جوّی و شرایط آب و هوایی متغیر در این ماهها باشد. بررسی نوع پدیدههای جوی در ایستگاه همدیدی فرودگاه امام در روزهای بحرانی نشان میدهد که عمدتاً گردوخاک، غبار، انواع مه و بارش پدیدههای غالب هستند. بر اساس نتایج دو مطالعه موردی، افزایش رطوبت نسبی و تغییر جهت باد از عواملی هستند که در رخداد کمینه دید نقش موثری دارند
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/8/29 | پذیرش: 1397/12/27 | انتشار: 1398/3/29