دوره 4، شماره 2 - ( 4-1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 106-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، karimi.kh.am@gmail.com
چکیده:   (5907 مشاهده)
سکونتگاههای روستایی به مثابه نظام های مکانی فضایی در معرض پویایی ودگرگونی مداوم قرار دارند.آشکار است که در این تحولات، مجموعه عوامل و نیروهای متفاوت ومتنوعی نقش آفرین هستند اما بیشتر این عوامل به نوعی متاثر ازنظام مدیریتی است که در فضاهای روستایی نقش آفرینی می کند. این نظام، با توجه به الگوهای مختلف، دارای اثر گذاری متفاوتی بر نظام های فضایی است. براین اساس، تحقیق حاضر به دنبال بررسی دگرگونی فضایی سکونتگاههای روستایی شهرستان ارومیه مبتنی بر نقش مدیریت بحران است. قلمرو جغرافیایی مورد مطالعه، شهرستان ارومیه است که در غرب دریاچه ارومیه قرار دارد. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و بر اساس روش، توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری مورد مطالعه، 70 نفر از خبرگان دستگاههای مرتبط با مدیریت بحران شهرستان ارومیه می باشند که با روش تعیین حجم نمونه با جامعه نا معلوم با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. برای جمع‌آوری داده‌ها واطلاعات از روش کتابخانه‌ای و میدانی، از فن پرسشگری و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، دوربین واتسون، رگرسیون، تحلیل مسیر و همبستگی پیرسون در  نرم افزار SPSS بهره گیری شده است. مبتنی بر یافته های پژوهش، این نتیجه حاصل شده است که روستاهای تحت تاثیر اقدام نظام مدیریت بحران در مواجهه با مخاطره خشکیدن دریاچه ارومیه با دگرگونی های نامناسبی در ابعاد زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی، کالبدی روبرو شدند. این دگرگونی‍‍ها، متاثراز سازوکار نظامی است که در آن بعلت دولتی بودن، تمرکز گرایی و بخشی نگری؛ پاسخگویی، مشروعیت، نقش پذیری کارآمد، عدالت محوری وجهت گیری برنامه ای در آن تضعیف شده است. در این میان، ضعف مشروعیت و ضعف در نقش پذیری کارآمد از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. با تعمق در ماهیت عوامل و روابط مستقیم و غیر مستقیم آنها این نکته کلیدی مشخص شده است که نقش پذیری ضعیف روستاییان و نگاه ابزاری به مشارکت آنها در مدیریت بحران، عامل کلیدی بروز تحولات فضایی نامناسب در روستاهای مورد مطالعه است.
متن کامل [PDF 815 kb]   (2202 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/22 | پذیرش: 1396/6/22 | انتشار: 1396/6/22

فهرست منابع
1. ابراهیم زاده، عیسی. مرتضی اسدیان.1392. تحلیل وارزیابی میزان تحقق پذیری حکمروایی خوب شهری در ایران. جغرافیا وآمایش شهری، 6 : 17- 30
2. افتخاری، عبدالرضا رکن الدین. جلال عظیمی آملی. مهدی پور طاهری. زهرا احمدی پور.1390.تبیین رابطه رهیافت حکمروایی خوب وتوسعه پایدار روستایی در مناطق روستایی استان مازندران. پژوهش های روستایی،4: 1 -34
3. افتخاری، عبدالرضا رکن‌الدین.1386. جایگاه نهادهای مردمی در برنامه سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران. ماهنامه ترویجی و آموزشی دهیاری‌ها. سال چهارم، شماره 21.
4. بدری، سیدعلی.1380. ارزیابی پایداری راهبرد اسکان مجدد روستایی: نمونه موردی مجموعه ادغامی آب بر. رساله دکتری جغرافیا وبرنامه ریزی روستایی، دانشگاه تربیت مدرس.
5. پورطاهری، مهدی. مجید پریشان. عبدالرضا رکن الدین افتخاری و علی عسگری .1390. سنجش وارزیابی مولفه های مبنایی مدیریت ریسک زلزله : مطالعه موردی: مناطق روستایی شهرستان قزوین. پژوهش های روستایی، 1: 115- 150
6. تسلیمی، عباسعلی.1390.تاملی بر ضرورت های مدیریت بحران ومدیریت کاهش خطر پذیری زلزله. فصلنامه علمی تخصصی دانش مدیریت بحران، 1: 15 - 38.
7. درابک، ای.توماس. جرالد جی هواتمر.1383. مدیریت بحران. اصول وراهنمای عملی برای دولت های محلی.انتشارات شرکت پردازش وبرنامه ریزی شهری وابسته به شهرداری تهران. چاپ اول. تهران.
8. زینالی، بتول. صیاد اصغری سراسکانرود. 1394. بررسی تغییرات خط ساحلی ترازآب دریاچه ارومیه وتاثیر آن بر شهرهای واقع در حوضه آن.دوفصلنامه پژوهش های بوم شناسی شهری، 6 : 9- 20 .
9. رحمانی فضلی، عبدالرضا.مظفر صادقی. جهانبخش علیپوریان.1393. بنیان های نظری حکمروایی خوب در فرایند مدیریت روستایی نوین.مدیریت شهری،37: 43 -54
10. فیروزنیا، قدیر. عبدالرضارکن الدین افتخاری وسید علی بدری .1389. چشم انداز ونظام مدیریت برنامه ریزی توسعه کالبدی نواحی روستایی ایران: دهستان شیرزر. شهرستان هرسین. مجله مخاطرات محیطی،13:
11. علمداری، شهرام.1394. الگوها ودیدگاه ها در مدیریت بحران. تهران، انتشارات بوستان حمید.
12. ستاد احیای دریاچه اورمیه .1393. معرفی ستاد و شرح فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه اورمیه. قابل دسترس در سایت ستاد به آدرس؛ http://ulrp.sharif.ir
13. سعیدی، عباس .1391. پویش ساختاری کارکردی رویکردی بدیل در برنامه ریزی فضایی. فصلنامه اقتصاد فضا وتوسعه روستایی، 1: 1- 18.
14. سلیمانی، سیاوش.حجت باقر نژاد.1393. بررسی وسنجش میزان اعمال شاخص های حکمروایی خوب شهری در طرح میدان شهداء مشهد. ششمین کنفرانس برنامه ریزی شهری ومدیریت با تاکید بر عناصر شهر اسلامی، مشهد.
15. شریف زاده، فتاح. رحمت اله قلی پور.1382.حکمروایی خوب ونقش دولت. فرهنگ مدیریت، 4: 93-109
16. صفایی پور، مسعود. سعید امان پور.زهرا نادری چگنی.1392.ارزیابی وتحلیل میزان تحقق پذیری حکمرانی خوب شهری در شهر خرم آباد.فصل نامه جغرافیا وبرنامه ریزی شهری چشم انداز زاگرس، 17: 115-130
17. کسانی،عزیز. محمودرضا گوهری. میر طاهر موسوی. محسن اسدی لاری. مرضیه روحانی رصاف. محسن شجاع. 1391. بررسی مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی ساکنان شهر تهران با استفاده از تحلیل مسیری: طرح سنجش عدالت شهری. مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران، دوره 8، 2: 12-1
18. مرکز آمار ایران. 1390. شناسنامه آبادی های کشور. شهرستان ارومیه . تهران، مرکز آمار ایران.
19. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی.1387. قانون تشکیل مدیریت بحران کشور،تهران.
20. موحد، علی. موسی کمانرودی. فرزانه ساسان پور. سجاد قاسمی کفرودی.1394. بررسی حکمروایی خوب شهری در محله های شهری( مورد مطالعه منطقه 19 شهرداری تهران).فصلنامه مطالعات برنامه ریزی شهری،7: 147-176
21. Astleithner,Fand A. Hamedinger.2003.Urban Sustainability as a New form of overnance, Journal of Innovation, 16: 51 -75.
22. Asian Disaster Preparedness Center (ADPC).2006.,community – based disaster risk management for local authorities. participants workbook.
23. Barker, D. 2000. Local Governance: a model of sustainable rural resource management for the third world, Int. J. agriculture resources, governance and ecology, 1: 55 -43.
24. Cuny FC.1998.Principles of Management: Introduction to Disaster Management, Disaster Management Centre Department of Engineering Professional Development,University of Wisconsin-Madison.
25. Falk,K.2013. Preparing for Disaster:A Community Based Approach..2nd Rev.Danish Red Cross, Copenhagen.
26. Fischer,H.W.2001.The Deconstruction of the Command and Control Modle: a Post Modern Analysis", Paper Presented at the Annual Meeting of the European Sociological Association, Helsinki.
27. Fischer, F.2006.Participatory Governance as Deliberative Empowerment: The Cultural Politics of Discursive Space. The American Review of public Administration. 36: 19-40.
28. Graham,John.Bruce Amos,Tim Plumptre(2003), Principles for Good Governance in the 21st Century Policy Brief No.15
29. Government of India.2002. High Powered Committee on Disaster Management: Report October 2001. Delhi, National Centre for Disaster Management
30. Ghafory, M. 2005. Earthquake Risk Management Strategies: Iranian Experience. Tehran, UNESCO off and International Institute of Earthquake Engineering and Seismology (IIEES:1-9).
31. Huther, John W. and George B. Shah.2000. Applying a Simple Measure of Good Governance. International Journal of Social Economics,25.
32. International Strategy for Disaster Reduction(ISDR). Extract from the final report of the World Conference on Disaster Reduction.(A/CONF.206/6). www.unisdr.org/wcdr
33. IDNDR.1994.yokohama strategy and plan of action for a safer world. guidelines for natural disaster prevention, preparedness and mitigation. world conference on natural disaster reduction.
34. Johnston,Michael.2005.Good Governance: rule of low, transparency,and accountability.Department of political Science, colgate university.New York.
35. Joachim Ahrensn and Patrick M. Rudolphnn.2006.The Importance of Governance in Risk Reduction and Disaster Management,journal of contingencies and crisis management, 4:207-220
36. Kaufmann, Daniel, Aart Kraay and Massimo Mastruzzi.2007.Growth and Governance: A Reply/Rejoinder. Journal of Politics. 69,555-562. DOI: 10.1111/j.1468-2508.2007.00550.x
37. Marsh,G.& P.Buckle.1999.Community Impact Issue: Group Report on Community Impact Issue Following Possible Major Prolonged Disruption to Utilities or Possible Y2K Situations, Mimeo.
38. Nasaji Zavareh, M. Rasouli, AA. Javan, Kh.2010. forecasting of monthly water level in Urmia Lake by Artificial Neural Network, the secondary of national congress environmental crisis of Urmia Lakes, Naghadeh Payam Noor University.
39. Osti k Miake, R.2011.,forms of community participation in disaster risk management practices Published by Nova Science Publishers. Inc. New York.
40. Paul,Venton.2008.Methods of the sustainability and scale of community based disaster risk management .Cranfield university.England.
41. Srinivas, Hari.1996.Governance: A Working Definition. www.soc.Titech.ac.jp.
42. Srinivas, Hari.1996.Governance: A Working Definition, www.soc.Titech.ac.jp
43. Tolgahan, Aydıner.Hüseyin Özgür.2016.Natural Disaster Governance: Barriers For Turkey, European Scientific Journal April 2016 /SPECIAL/ edition ISSN: 1857 – 7881 (Print) e - ISSN 1857- 7431
44. UNCHS (Habitat).2000.The Global Campaign for Good Urban Governance (Concept paper). Nairobi: UNCHS (Habitat).
45. UN ESCAP, what is Good Governance.2002.online at http/www. Unscap. Org/ huset/ gg/gosermace.Htm
46. Wisner, Ben . Peter Walker.2005. Beyond Kobe: A Proactive Look at the World Conference on Disaster Reduction, 18-22 January, Commissioned by the Swiss Corporation for Development, Kobe, Japan.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.