Journal of Spatial Analysis Environmental Hazards
تحلیل فضایی مخاطرات محیطی
Journal of Spatial Analysis Environmental Hazards
Literature & Humanities
http://jsaeh.khu.ac.ir
1
admin
2423-7892
2588-5146
10.61186/jsaeh
fa
jalali
1401
6
1
gregorian
2022
9
1
9
2
online
1
fulltext
fa
کمیسازی مکانی انتشار گاز دی اکسید کربن انسانزاد در مقیاس شهر با استفاده از روش "پایین به بالا" ( مطالعه موردی: کلانشهر اصفهان)
Space-based quantification of anthropogenic CO2 emissions in an urban area using “bottom-up” method (Case study: Isfahan Metropolitan)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div dir="ltr">مصرف سوخت­های فسیلی در مناطق شهری، موجب انتشار مقادیر زیادی گاز گلخانه­ای به جو می­شود. بنابراین، مطالعه پایش میزان گاز دی اکسید کربن منتشر شده از مناطق شهری به یک موضوع مهم پژوهشی تبدیل شده ­است. هدف اصلی این مطالعه، کمی­سازی مکانی انتشار دی اکسیدکربن ناشی از احتراق سوخت­های فسیلی در شهر اصفهان می­باشد. بدین­منظور در پژوهش حاضر برای کمی­سازی میزان گاز دی­اکسیدکربن، بر اساس منابع تولید آن، در مقیاس شهری و درک تفاوت انتشار دیاکسید کربن در سطح شهر از روش "پایین به بالا" استفاده شد. در این روش میزان انتشار به تفکیک منابع مختلف مصرف انرژی محاسبه شده و سپس نقشه توزیع مکانی انتشار تهیه شد. نتایج این تحقیق نشان داد، میزان انتشار گاز دی اکسید کربن در فرآیند احتراق سوخت­های فسیلی در محدوده شهر اصفهان ۸۴/۱۳۸۵۵۵۲۵ تن در سال می­باشد که به تفکیک منابع احتراقی ثابت و متحرک بخش­های نیروگاهی، خانگی، تجاری، حمل­و ­نقل جادهای و ریلی و حمل­و­نقل غیر­جادهای (ماشین­آلات کشاورزی) به­ترتیب ۶۱/۵۰، ۷۸/۲۱، ۱۸/۱۷، ۹۲/۴، ۳۷/۴، و۱۴/۱ درصد از کل میزان گاز دی اکسید کربن سالانه را در شهر منتشر می­کنند. به­طور کلی، با به­کارگیری روش پایین به­بالا در نقشه­سازی انتشار دی­اکسید­کربن اقدامات کاهشی را می­توان در بخش­های مختلف به­صورت بسیار کارآمدتر به­کار گرفت.</div>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span calibri="" style="font-family:"><b><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Space-based quantification of </span></span></b><b><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">anthropogenic</span></span></b><b><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> CO<sub>2</sub> emissions in an urban area using “bottom-up” method</span></span></b></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span calibri="" style="font-family:"><b><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(Case study: Isfahan Metropolitan)</span></span></b></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="tab-stops:70.0pt"><span calibri="" style="font-family:"><b><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">Abstract</span></span></span></b></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span calibri="" style="font-family:"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Increasing consumption of fossil fuels in urban areas emits enormous amounts of greenhouse gases into the atmosphere. Therefore, the study of carbon dioxide (CO<sub>2</sub>) emissions from urban areas has become an important research topic. The main purpose of this study is space-based quantification of carbon dioxide emissions driving from fossil fuel combustion in different source sectors in Isfahan. To achieve it, in the present study, the "bottom-up" method was used to quantify the carbon dioxide gas emission based on its production sources sectors. In this method, the amount of emission was measured distinctly for different sources of energy consumption and consequently the spatial distribution map the CO<sub>2</sub> emission was generated. The results of this study revealed that the total amount of carbon dioxide emissions driving from fossil fuels is 13855525 tons per year in Isfahan. Separately stationary sectors of power plant, housing and commercial and mobile sources including road and </span></span><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">railroad and </span></span><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">existing agricultural machinery were responsible for emitting 50.61, 21.78, 17.18, 4.92, 4.37, and 1.14% of CO<sub>2</sub>, respectively. In conclusion, through applying the bottom-up method and CO<sub>2</sub> emission distribution mapping based on different source sectors, mitigation measures can be applied more efficiently in urban planning.</span></span></span></span></span><br>
<b><i><span style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Key words</span></span></span></i></b><span style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:107%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">: Greenhouse gas (GHG), Fossil fuel combustion, Mobile and stationary source of energy consumption, climate change, Mitigation strategies</span></span></span>
گاز گلخانهای, احتراق سوختهای فسیلی, منابع ثابت و متحرک مصرف انرژی, تغییرات اقلیمی, اقدامات کاهشی
Greenhouse gas (GHG), Fossil fuel combustion, Mobile and stationary source of energy consumption, climate change, Mitigation strategies
35
56
http://jsaeh.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1269-1&slc_lang=fa&sid=1
Loghman
Khodakarami
لقمان
خداکرمی
l.khodakarami@cc.iut.ac.ir
100319475328460010743
100319475328460010743
No
Isfahan university of Technology
دانشگاه صنعتی اصفهان
Saeid
Pourmanafi
سعید
پورمنافی
spourmanafi@cc.iut.ac.ir
100319475328460010744
100319475328460010744
Yes
Isfahan University of Technology
دانشگاه صنعتی اصفهان
Alireza
Soffianian
علیرضا
سفیانیان
soffianian@cc.iut.ac.ir
100319475328460010745
100319475328460010745
No
Isfahan University of Technology
دانشگاه صنعتی اصفهان
Ali
Lotfi
علی
لطفی
lotfi@cc.iut.ac.ir
100319475328460010746
100319475328460010746
No
Isfahan University of Technology
دانشگاه صنعتی اصفهان